Co się dzieje w Unii Europejskiej? Autorski przegląd najważniejszych spraw i wydarzeń z życia wspólnoty.
Blog > Komentarze do wpisu

Unia przegrywa pierwszą rundę ze Stanami Zjednoczonymi

Po długich tygodniach oczekiwania, wreszcie poznaliśmy treść orzeczenia arbitrów Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie pomocy udzielanej przez rządy UE dla Airbusa.
Werdykt jest dla Unii (i samej firmy) bardzo niekorzystny.
Po pierwsze, panel arbitrów stwierdził, że wsparcie udzielone Airbusowi przez rządy Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii w trakcie prac nad A380 (i innymi modelami) było de facto ”subsydiami eksportowymi”. Nielegalnymi w świetle reguł WTO. Co ciekawe, wsparcie udzielone na ten sam projekt przez Francję zostało uznane za legalne - najwyraźniej pomoc publiczną trzeba umieć dawać.
Sędziowie orzekli też, że bez tych subsydiów Airbus byłby dziś znacznie słabszą firmą, ze znacznie mniejszym udziałem w rynku światowym. Co oznacza, że subsydia dawane Airbusowi miały bezpośredni i negatywny wpływ na amerykańskiego Boeinga.
Panel WTO nakazał więc natychmiastowe zaprzestanie udzielania Airbusowi takich subsydiów.

Wiele twierdzeń Amerykanów zostało jednak przez arbitrów odrzuconych. Przykładowo, panel WTO nie zgodził się z twierdzeniem, że Airbus mógł nieuczciwie obniżać ceny swoich samolotów dzięki rządowym subsydiom.

Amerykanie, którym na cywilnym rynku lotniczym jakoś ostatnio nie idzie najlepiej, ogłosili jednak całkowite i wiekopomne zwycięstwo. - This is a landmark decision and sweeping legal victory over the launch aid subsidies that fueled the rise of Airbus - powiedział szef Boeinga Jim McNerney. - Airbus must repay the four billion dollars in illegal launch aid it received for the A380 or restructure the A380's financing to proven commercial terms - dodał J. Michael Luttig, szef prawników amerykańskiego koncernu. - Likewise, Airbus must abandon its plans to finance the A350 through the use of illegal subsidies - dodał.

Ale Bruksela jeszcze nie trąbi na odwrót, bitwa jeszcze się toczy. Komisja Europejska już zapowiada odwołanie od werdyktu arbitrów (w WTO obowiązuje dwuinstancyjność). A poza tym, 16 lipca br. WTO ma wydać werdykt w kontr-sprawie wytoczonej Boeingowi przez państwa Unii. Także w sprawie nielegalnych subsydiów, które Boeing mógł otrzymywać np. za pośrednictwem kolosalnych kontraktów wojskowych (w cywilnych samolotach wykorzystuje się materiay i rozwiązania, które wczeniej wynaleziono za pieniądze wojskowych). Więc jeszcze wiele może się zdarzyć.

środa, 30 czerwca 2010, konrad.niklewicz

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
wyborcza.pl
Konrad Niklewicz

Konrad Niklewicz, od ponad 10 lat dziennikarz i redaktor „Gazety Wyborczej”. Od ośmiu lat w dziale gospodarczym, w latach 2005 - 2007 był korespondentem „Gazety” w Brukseli.
dowiedz się więcej »

Follow konradniklewicz on Twitter
top | © Agora SA | design by kate_mac